Racing Team Okkenbroek 1973
Geschreven door: Henk Sepers
Het Racing Team Okkenbroek (RTO) werd 17 augustus 1973 opgericht. Het was het jaar van de eerste oliecrisis en de autoloze zondagen. Exact 26 jaar later werd de vereniging formeel opgeheven.
Op 15 augustus 1973 nemen Herman Scholten en Anton Bril deel aan een autocross te Voorst. Scholten eindigt als vierde in de afvalrace. Dit moet ’s avonds gevierd worden. Onder het genot van een borrel wordt het idee geopperd een eigen vereniging op te richten. Men laat er geen gras over groeien. De enthousiaste autocrossers richten twee dagen later, 17 augustus 1973, Racing Team Okkenbroek (RTO) op. Een vereniging met een gedreven bestuur start met twaalf leden. Vijf jaar later staat de teller op zeventig. Het team timmert met een aantal aansprekende resultaten serieus aan de weg. Omdat de gemeente Diepenveen geen vergunning geeft voor het houden van een autocross wijkt RTO voor de eerste door RTO georganiseerde, met assistentie van MAC Holten, cross uit naar een terrein van Kleine Schaars in Middel (gemeente Olst). Onder de snikhete zon, de thermometer geeft 34 graden aan, wordt op 23 juni 1974 de cross verreden. Om als vereniging tegenwicht te geven aan de verschillende (overheids)instanties worden op 7 februari 1975 de eerste stappen gezet om samen met andere verenigingen onder een overkoepelend orgaan te gaan werken. Uit deze samenwerking wordt op 25 maart van dat jaar de Verenigde Autocrossverenigingen Gelderland Overijssel (VAGO) geboren. Het is de kiem van een conflict met de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). De KNAC ruikt dat er geld in deze tak van sport te verdienen is en richt zich tot allerlei instanties met het verzoek aan leden van de VAGO geen vergunning af te geven. Uitgerekend op 15 augustus 1977, op de dag af vier jaar na de vierde plaats van Herman Scholten in Voorst, wordt in een overleg tussen VAGO en KNAC getracht de relatie nieuw leven in te blazen. Als resultaat uitblijft besluit de VAGO een stap verder te gaan en richt de Federatie Nederlandse Autocross Sport (FENAS) op als tegenhanger van de KNAC. Wederom te vergeefs. De KNAC haalt FENAS links in en slokt op 21 maart 1978 FENAS op. KNAC wordt Regio Autocross Midden en Oost (RAMO) en treedt op 26 januari 1981 toe tot de Nationale Autosport Federatie (KNAF). De hevige strijd achter de bestuurstafel is voor Racing Team Okkenbroek geen beletsel in die periode crosses te organiseren en er succesvol aan deel te nemen. De prijzenkast in café Visser is al snel goed gevuld: 31 bekers en talrijke medailles en vaantjes prijken in de fraaie kast.
Vergunning
In de gemeente Olst treft RTO een warm voorstander van de cross waar RTO dankbaar gebruik van maakt. Meestal wordt het batig saldo dan ook afgedragen aan een stichting of vereniging in de gemeente Olst. Een gemiste kans voor Diepenveen dat maar niet overstag gaat. Gemeentebestuurders worden uitgenodigd bij de cross in 1978 om gratis de wedstrijd bij te wonen en hen op andere gedachten te brengen. Helaas komt er geen gemeentebestuurder opdagen. RTO geeft de hoop om in de nabije toekomst binnen de eigen gemeentegrenzen wedstrijden te organiseren niet op. Als een vergunning van de gemeente Diepenveen uitblijft wordt voor de ‘eigen’ cross uitgeweken naar een terrein achter garage Lensink en de boerderij van Johan Struik op Raalter grondgebied. Uiteindelijk komt het toch goed en mag RTO in 1982 een cross organiseren op Okkenbroeks grondgebied. Zondag 16 mei is het dan zover. Op een prachtig terrein van Willem en Gerda Vruggink aan de Klinkenweg - Oosterhuisweg wordt de eerste cross in eigen huis verreden. En memorabele dag want niet eerder in de historie vond binnen de gemeente Diepenveen een motorisch sportevenement plaats. De coureurs verschijnen door de jaren heen met zelfgemaakte carrosserieën met motoren van maximaal zes cilinders aan de start. Met borden en pijlen wordt de weg naar het circuit aangegeven. Tot de sterke renners van RTO horen onder anderen in de A-klasse Harry Brinkhof, Benny Heerink en Benny Evers. In de B-klasse Henny Heerink, Anton Hollegien en Dick van der Worp. RTO weet veel publiek aan zich te binden. Aan publiek geen gebrek. Tussen de duizend en vijftienhonderd belangstellenden verdringen zich langs de afzetting om niets van de strijd in verschillende klassen -Standaardklasse, Sport-A, Sport-B, Speciaalklasse en een heuse damesklasse- te missen.
Wielrenners
In totaal gaan 66 deelnemers in 1980 met elkaar de strijd aan. Het tweede lustrumfeest van RTO op 17 augustus 1983 heeft een bijzonder karakter. In het logboek schrijven Marian en Harrie Brinkhof hierover: “Nu deze keer geen crossverslag maar een verslag van de introductie van de wielrenners bij de profronde van Raalte. Alle profrenners die aan deze profronde mee deden moesten op een bijzondere manier aan het publiek voorgesteld worden. Dit gebeurde dus op of in de crossauto’s van het Racing Team Okkenbroek. Tevens dus een goede reclame voor ons….” De bedoeling is dat de wielrenners op het dak of de motorkap gaan zitten en door de rijders van RTO over het parcours worden gereden. Wielrenner Henk Lubberding zou Henk Lubberding niet zijn. Hij neemt zelf achter het stuur van de wagen van RTO-voorzitter Henk Timmer plaats. Lucien van Impe in zijn bolletjestrui op het dak. Lubberding vertrekt, als door een wesp gestoken, met de gele bolide van Timmer. Van Impe rest niets anders dan zich vast te klemmen en hopen op een goede afloop. Tien jaar na de eerste editie zijn er zoveel inschrijvingen dat RTO twintig rijders geen startvergunning kan geven. De wedstrijd wordt verreden onder auspiciën van de RAMO/KNAF en telt mee voor het regionaal kampioenschap. Dat de prestaties van de klasbakken van RTO niet onopgemerkt zijn gebleven blijkt in 1984 als de NCRV opnames maakt voor de tv-jeugdserie Kanaal 13. De cross van RTO in Heeten is het decor waarin de opnames worden gemaakt.
Vijfentwintig
Anton Scholten en zijn neef Herman Scholten maken als mannen van het eerste uur deel uit van het bestuur. Secretaris Anton en penningmeester Herman dienen 25 jaar in het bestuur. RTO verschijnt aan de start in plaatsen als Middel, Apeldoorn, Loenen, Haarle, Rijssen, Marle, Markele of Welsum. Tijdens de kermis in Heeten is RTO een graag geziene deelnemer aan de plaatselijke autocross. In 1998 is het ledenaantal van de club, die zich ooit de grootste van Salland mocht noemen, dusdanig geslonken dat het 25-jarig jubileum vooral in het teken staat van het opheffen van RTO. Op 17 augustus 1999, exact 26 jaar na de oprichting, komt er definitief een einde aan RTO als de vereniging notarieel wordt opgeheven. De kas wordt geteld, een bescheiden ‘feestje’ wordt gehouden in zaal Visser waar 26 jaar eerder het feest van de oprichting ook gehouden werd. De rest van het geld wordt geschonken aan het Polletje in Olst. Het originele logboek werd verloot onder de aanwezigen.
Wortels
De eigenlijke wortels van autocross vereniging RTO liggen in de motorcross. Een vriendengroep waar Jan Bril jr, Hein van der Vegt, Jan Nijland, Joop Schiphorst, Harry Scholten en Bennie Duteweert deel van uitmaken richt in 1965 de Motor Club Okkenbroek (MCO) op. Al moet gezegd worden dat met het verstrijken der jaren over die naam enige onduidelijkheid in de herinnering post heeft gevat. Sommigen menen dat ook deze vriendenclub onder de naam RTO door het zand denderde. Hoe het zij, bij Hein van der Vegt worden motoren gereviseerd en gelast om tijdens het crossen te gebruiken. De outfit waarin de motorcrossers rijden wordt eigenhandig door Marietje van der Vegt gemaakt. De vrienden organiseren regelmatig crosses in het bouwland van Alferink en achter de Mariahoeve aan de Muldersweg. Op zaterdagochtend wordt er vaak gecrost, Hein op een DKW en Jan op zijn NSU met startnummer 25, langs de buizen van het aardgasnet dat midden door de weilanden van Noord- naar Zuid-Nederland wordt aangelegd. Behalve aan het crossen met motoren of opgevoerde brommers doet MCO ook mee aan behendigheidsritten tijdens kermissen in de buurt. Langzaam maken de motoren van de vriendenclub MCO plaats voor auto’s en gaat MCO 1973 min of meer geruisloos over in RTO.
YouTube filmpje met RTO in deelnemersveld.
Reageren? Stuur een bericht naar Henk Sepers.
BRON | Archief Johan Struik, Ernst-Jan Nijkamp, Jan, Antoon, Herman en Theo Bril, Anton Scholten, Hein van der Vegt, Erik Lensink, Jan Nijland.